top of page
Writer's pictureGaby Fiszman

דִִּּעֶר יְדִישֱע בִּיטעֶלס

לא ממש חשוב האם הביטלס או מישהו מהמקורבים להם היה יהודי או לא. אבל זה תמיד נחמד להסתכל על סיפור הביטלס מהנקודה חסרת החשיבות הזו.


רינגו סטאר, הארי גרייבס ואלזי גליב סטארקי

הביטל הקרוב ביותר להיות יהודי הוא רינגו סטאר, שלמשך שנים רבות, בעיקר בשנות ה-60 וה-70, הייתה שמועה שהוא יהודי, אולי בגלל אפו הגדול, עניין קשור בסטיגמה היהודית הנפוצה, ואולי בגלל ששם משפחתו, סטארקי, נשמע קצת יהודי.


מה שרבים לא יודעים הוא שאביו החורג של רינגו, הארי גרייבס, היה יהודי כשר, למרות שלא ניהל אורח חיים יהודי.


גם לגבי אמו של רינגו, אלזי גליב סטארקי, יש שמועה שהייתה ממוצא יהודי, אך העניין מעולם לא הוכח.


ג'ון בובי דייקינס

ג'ון בובי דייקינס נולד בשנת 1918 והפך לבן זוגה של ג'וליה לנון, אמו של ג'ון, בשנת 1946. לזוג שתי בנות, ג'וליה וג'אקי, שהן אחיותיו למחצה של גון. ג'וליה יודעת לספר שבובי, אביה, היה נכד לסבתא יהודיה כשרה למהדרין.


בריאן אפשטיין

בריאן אפשטיין נולד ביום כיפור של שנת 1934, למשפחה יהודית אורתודוקסית שבה דיברו יידיש. הוריו, הארי ומלכה, אותה נהגו לכנות קוויני, התפללו בבית הכנסת Greenbank Drive Synagogue בליברפול, שם הופיעו הביטלס בשנת 1961, ומשם יצא מסע הלווייתו של בריאן, ב-30 באוגוסט 1967.


דזו הופמן

דזו הופמן נולד בשנת 1912, בסלובקיה, למשפחה יהודית, והיה הצלם הרשמי של הביטלס משנת 1962 ועד שנת 1967. התמונות של הביטלס, שצילם הופמן, הפכו לאייקוניות, ושימשו לקידום הלהקה, וחלקן הופיעו בעטיפות הסינגלים שלהם.


סיד ברנשטיין

סיד ברנשטיין נולד בניו יורק בשנת 1918, ואומץ ע"י משפחה יהודית שהיגרה מרוסיה. בתחילת שנת 1964, כאשר שמע ברנשטיין על בואה של להקת הביטלס בפעם הראשונה לארה"ב, יצר קשר עם בריאן אפשטיין והציע לארגן ללהקה הופעה באולם המכובד, קרנגי הול בניו יורק. בשנת 1965, הציע סיד ברנשטיין כי הביטלס יופיעו באצטדיון השיי סטדיום, הבית של קבוצת ניו יורק מטס. הביטלס הופיעו שם בפני קהל של 55,000 איש, הקהל הגדול ביותר שאמן הופיע עד אז בפני אמן או להקה.


מוריי דה קיי

מוריי קאופמן, המכונה מוריי דה קיי, נולד בניו יורק בשנת 1922, למשפחה יהודית. בגיל צעיר הוא ארגן הופעות ב"רצועת הבורשט", כינוי שניתן לאתרי נופש פופולריים בקרב יהודי ניו יורק בתחילת המאה ה-20. עם הזמן הפך מוריי דה קיי לאישיות הרדיו הפופולרית ביותר בניו יורק, וכשהביטלס הגיעו לעיר, בפברואר 1964, הצליח להתגנב למלון פלאזה, בו הם התאכסנו, ולקיים אתם את הריאיון הראשון שלהם בארה"ב. מאז התפתחה מערכת יחסים הדוקה בין מוריי דה קיי לחברי הביטלס, אשר הועילה לשני הצדדים. אז הכריז מוריי דה קיי על עצמו כעל "הביטל החמישי".


ריצ'רד לסטר

ריצ'רד לסטר ליבמן נולד למשפחה יהודית מסורתית מפילדלפיה, שבארה"ב, ואחרי קריירת בימוי קצרה עבר בשנת 1954, להתגורר בלונדון, שם החל לביים עבור הטלוויזיה ותעשיית הקולנוע בבריטניה. בשנת 1964 ביים לסטר את הביטלס בסרטם הראשון, A Hard Day's Night, ובשנת 1965 בסרטם השני, !Help. בשנת 1966 ביים את הסרט האנטי-מלחמתי, How I Won The War, בו השתתף, עפ"י הזמנתו, ג'ון לנון.


וולטר שנסון ובאד אורנשטיין

וולטר שנסון ובאד אורנשטיין היו שני מפיקים אמריקאיים ממוצא יהודי, שהפיקו את הסרט הראשון של הביטלס, A Hard Day's Night. וולטר שנסון הפיק גם את הסרט השני של הלהקה, !Help.


נאט וייס

נאט וייס היה עורך דין אמריקאי ממוצא יהודי, אשר לאחר שיצר קשר עם בריאן אפשטיין בשנת 1964, הפך לשותפו וייצג את ענייני הביטלס בארה"ב.


לזלי קאוונדיש

לזלי קאוונדיש נולד במזרח לונדון למשפחה יהודית. הוא למד עיצוב שיער, אצל ווידאל ששון המפורסם והפך בשנצ 1965 לספר הפרטי של ג'יין אשר, ובעקבותיה, גם של פול, ודי מהר גם של ג'ון, ג'ורג' ורינגו. הוא נהג לספר אותם במשרדי Apple ובאולפני EMI, ובהזמנתם, אף לקח חלק בסרט Magical Mystery Tour.


לינדה איסטמן

לינדה איסטמן נולדה למשפחה יהודית בסקרסדייל שבניו יורק, בשנת 1941. אביה, ליאופולד וואל אפשטיין, היה בן למשפחה יהודית שהיגרה מרוסיה, ואמה, לואיז שרה לידנר, הייתה בת למשפחה יהודית שהיגרה מגרמניה. על מנת לטשטש את מוצאו היהודי, שינה אביה את שם משפחתו מאפשטיין לאיסטמן. לינדה נישאה לפול מקרטני ב-12 במרץ 1969.


אלן קליין

אלן קליין נולד בשנת 1931 בניו ג'רזי, למשפחת מהגרים יהודית דתית, ואביו עבד כשוחט. לאחר שאמו נפטרה מסרטן, שהה קליין בבית יתומים של הקהילה היהודית, עד שאביו נשא בשנית, והחזיר אותו לביתו, כשהיה בן 10. בשנת 1969 הפך למנהל העסקי של הביטלס, בניגוד לדעתו של פול מקרטני, אשר העדיף את לי איסטמן, אחיה של לינדה. אחרי פירוק הלהקה המשיך קליין לייצג את ג'ון, ג'ורג' ורינגו, עד לשנת 1973.


ברברה באך

ברברה גולדבאך נולדה בשנת 1946 בניו יורק, למשפחה יהודית. כשנכנסה לקריירת המשחק, שינתה ברברה את שמה הפרטי לשם הבמה באך. ברברה ורינגו הכירו בשנת 1980, על סט הסרט Caveman, ונישאו בשנת 1981.


דייויד פישהוף

דייויד פישהוף נולד בניו יורק למשפחה יהודית דתית, ובין השנים 1989 ל-2003 שימש כאמרגן של רינגו סטאר ולהקתו, Ringo Starr and His All Starr Band. במאמר לעיתון Jewish Telegraph, בשנת 2010, סיפר פישהוף, שבכל יום שישי אחר הצהריים נהג רינגו להתקשר אליו ולאחל לו "שבת שלום".


ננסי שוול

ננסי שוול נולדה למשפחה יהודית מסורתית בשנת 1960. בשנת 2011 נישאה ננסי לפול מקרטני, יום לאחר שהשניים היו בבית הכנסת Liberal Jewish Synagogue, בלונדון, לרגל יום כיפור.


דֶּער עלנט הֶערְצער קְלוּבּ בְּאֵנְד פוֹן סערגעאנט פֶּעפְעָר

לסיום, נציין את הדמויות היהודיות שבעטיפת האלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band


קארל מרקס

כלכלן ופילוסוף מצאצאי רבנים משני צידי משפחתו. כתביו היוו את היצירות היסודיות של הקומוניזם.


אלברט איינשטיין

פיזיקאי תיאורטי יליד גרמניה, פעיל שלום, ציוני וכנר מיומן.


לני ברוס

קומיקאי וסטיריקן, שנולד בלונג איילנד למשפחה יהודית ושמו האמיתי היה לאונרד אלפרד שניידר.


בוב דילן

אחד המוזיקאים החשובים של המאה ה-20, נולד למשפחה יהודית תחת השם רוברט צימרמן.


טוני קרטיס

שחק אמריקאי שנולד בתור ברנרד סוורץ למשפחה של מהגרים יהודים ממזרח אירופה.


וואלאס "וולי" ברמן

אמן ויוצר קולנוע ניסיוני שנולד בסטטן איילנד למשפחה יהודית. יצירתו של התאפיינה בשימוש באלף-בית העברי; ויצר סרט בשם Aleph.


לארי בל

אמן ופסל אמריקאי שנולד למשפחה יהודית.


ריצ'רד מרקין

אמן ופסל אמריקאי שנולד למשפחה יהודית.


ריצ'רד לינדנר

צייר יליד גרמניה ממוצא יהודי שבשנת 1941, כשהיה בן 8, הוברח מאימת הנאצים לארה"ב.


איסי בון

כוכב רדיו בריטי שנלוד למשפחה יהודית ושמו האממו האימיתי היה בנג'מין לוין. הוא הקליט אחת הגרסאות הפופולריות לשיר My Yiddishe Momme.


בובי ברין

זמר קנדי שנולד למשפחה יהודית שהיגרה מאוקראינה, ושמו האמיתי היה איזידור בורסוק.


אי אפשר לסיים את החלק הזה בלי להזכיר שלוש דמויות יהודיות שהייתה כוונה לכלול אותם בעטיפת האלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, אבל מסיבות שונות לא נכללו:


ישו הנוצרי


ליאו גורסי

שחקן אמריקאי חצי יהודי, שנולד לאמא קטולית ולאבא יהודי שהיגר מרוסיה.


אלביס פרסלי

מלך הרוק'נ'רול אמנם חי, הוא והוריו, כנוצרים, אך סבתא רבה מצד אמו הייתה יהודיה, כך שהוא נחשב ליהודי לפי ההלכה.


195 views0 comments

Comentarios


bottom of page